Perustin yritykseni keskelle syvää lamaa 1993, nousu oli jo alkanut hitaasti. Silloin havaitsin laman vaikutuksen keittiösuunnittelussa, puuovien kysyntä oli tuolloin heikkoa. Nyt tilanne on saman suuntainen, puuovien kysyntä on laskenut, onko syynä taantuma vai sattuma. Sitä en voi varmuudella sanoa, näyttäisi siltä.
Psykolgisesti taantuma ohjaa kuluttajan käyttätymistä, vaikkei taantuma koskettaisi henkilökohtaisesti, valinnat ovat todennäköisesti pelkistetympiä. Asiassa on monta näkökulmaa, säästäminen on kuluttajan kannalta hyvä asia ja kuluttaminen on talouden kannalta hyvä asia.
Jokainen meistä tekee valinnat omista lähtökohdista, onneksi on jokaisella ihmisellä vapaus valita, miten kuluttaa ja milloin, siitä huolimatta, vaikka taantuma vaikuttaa moniin meistä. Itse tunnustan sen vaikuttavan, tulee varovaisemmaksi, harkitsee enemmän mitä hankkii ja onko se välttämätöntä.
Uskon ettei taantuma vaikuta siihen, etteikö haluaisi panostaa laatuun, ei pelkistetty valinta tarkoita välttämättä panostamista huonoon laatuun, päin vastoin. Taantuman aikaan laatuun panostetaan varmasti samalla lailla kuin nousukauden aikana. Laatu on silti ensisijassa tekijöistä kiinni, millaisen remontin tekijän löytää ja valitsee.